تفاوت وردپرس و ووکامرس چیست؟ پدر و فرزند خوانده

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که تازه پا به دنیای وب طراحی سایت و خصوصا سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) گذاشته‌اید، طبیعتا سوالاتی چون موارد زیر در ذهن شماست. سوالاتی چون…

  • وردپرس چیست؟
  • ووکامرس چیست؟
  • تفاوت وردپرس و ووکامرس چیست؟
  • کاربرد WordPress و WooCommerce چیست؟
  • هاست وردپرس بهتر است یا WooCommerce ؟

تفاوت وردپرس و ووکامرس

در این مقاله میهن وردپرس قصد دارد، به تمامی سوالات بالا پاسخ بدهد. امیدواریم در مسیر پیشرفت شما قدمی برداشته باشیم. از آن جایی که برخی افراد، تفاوت وردپرس ووکامرس را نمی‌دانند ابتدا با مفاهیم این دو آشنا شده، سپس تفاوت‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

WordPress چیست؟

یکی از آسان‌ترین و قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا، (CMS) جهت طراحی سایت، وردپرس است. که در بین CMS ‌های دیگر پادشاهی می‌کند. وردپرس به صورت اپن سورس و رایگان بوده که می توان، هر مدل سایتی را با آن پیاده ‌سازی کرد. یعنی در واقع هر نوع سایتی، اعم از وبلاگ شخصی، همکاری در فروش، سایت‌های شرکتی، فروشگاهی و… را می توان با WordPress راه‌اندازی کرد. از دیگر مزایای وردپرس، می‌توان به غنی بودن موارد آموزشی آن اشاره کرد. همچنین با افزونه‌ها و قالب های فراوانی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان پیاده‌سازی هر مدل سایت را با کمک پلاگین‌های مورد نیاز را فراهم می‌کند.

وردپرس
وردپرس

پیشنهاد می‌کنیم مقاله پکیج آموزش وردپرس را مطالعه کنید.

وردپرس نقش پایه‌ای در طراحی سایت داشته و برای سایت شما بخش‌های مهمی چون موارد زیر را پیاده سازی می کند…

  • بخش درج مطالب
  • ثبت نظرات و پیوندها
  • گروه‌بندی مطالب
  • ارسال مطالب متنی
  • صوتی
  • تصویری و…
  • سفارشی کردن ظاهر و امکانات سایت با پوسته‌های جدید

افزونه WooCommerce چیست

اگر WordPress را برنامه پایه‌ای در طراحی سایت بدون کدنویسی بدانیم، (که قطعا همین‌طور است) ووکامرس یک پلاگین بوده، که بر روی وردپرس نصب شده و امکانات زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر بخواهیم تاریخچه مختصری، از افزونه WooCommerce ارائه دهیم، باید بگوییم که ووکامرس در 27 سپتامبر سال 2011 وارد بازار فناوری شد. از دلایلی که سبب محبوبیت زیاد آن شد، نصب آسان و قابلیت سفارشی سازی این افزونه بود. اولین بار ووکامرس، توسط یکی از توسعه دهنده‌های وردپرسی یعنی WooThemes  ،توسعه داده شد.

ووکامرس چیست
ووکامرس چیست

به طوری که در آگوست سال 2014 بیش از 381 وبسایت، با این افزونه راه‌اندازی شدند. در نوامبر 2015  سال اولین “woocnof” که کنفرانسی در خصوص تجارت الکترونیکی با استفاده از ووکامرس بود، در سانفرانسیسکو برگزار شد. حدودا 300 نفر در این کنفرانس شرکت کردند. در مه سال 2015 تحت کنترل شرکت اتوماتیک که اپراتور WordPress.com و از شرکت‌کنندگان اصلی در توسعه CMS وردپرس بود درآمدند. ووکامرس خیلی سریع امکان فروش برای تجارت الکترونیکی به وجود آورد. امروزه امکانات دسترسی به ووکامرس، در بیش از 30% از وبسایت‌ها به نمایش درآمده است. چرا که امکانات و انعطاف‌پذیری محدودی را شامل می شود.

امکانات پلاگین ووکامرس

  • فروش هر نوع کالای فیزیکی یا دیجیتال
  • فروش کالای رابطه‌ای
  • امکان رزرو عضویت اشتراک تکرارپذیر
  • امکان مدیریت حساب مشتری‌ها، حذف یا اضافه و تغییرات ظاهری سایت

قالب‌های ووکامرس

آنقدر تم‌های فراوانی در سایت‌های مختلف به فروش می رسند که، نمی‌توان به آسانی تعدادشان را تخمین زد. قصد داریم در ادامه، تعدادی از توسعه‌دهندگان تم را معرفی کنیم.

  • در سایت تم فارست تعداد 1135 تم ووکامرس وجود دارد.
  • فهرست تم در WordPress.org تعداد 548 تم ووکامرس را در خود جای داده است.
  • Mojo Themes ، دویست و چهل تم ووکامرس دارد.

و البته خودمان در میهن وردپرس، یک قالب همه‌کاره ووکامرسی به نام قالب وردپرس اهورا طراحی کرده‌ایم که هزاران سایت از آن استفاده می‌کنند.

افزونه‌های مکمل ووکامرس (WooCommerce Extensions)

به نظر شما چرا WooCommerce از محبوبیت زیادی برخوردار است؟ ووکامرس طرفداران زیادی دارد. چرا که محصولات اصلی، افزونه‌ها و بسیاری از محصولات توسعه داده شده ووکامرس رایگان و متن باز هستند. به طوری که در سال 2018 ووکامرس 330 توسعه یافته و بیش از 1000 افزونه داشت.

در زیر چندتا از افزونه‌های ووکامرس را به شما معرفی می‌کنیم.

افزونه رزرو ووکامرس WooCommerce Bookings

اگر برای سایت فروشگاهی خود، به دنبال افزونه رزرو هستید، نگرانی به خود راه ندهید. چرا که می‌توانید محصولات را به صورت هوشمند، مدیریت کرده و تغییرات لازم را سفارشی سازی کنید. همچنین تعداد رزرو، برای هر محصول و تخفیف‌ها را، می‌توان تعیین کرد. از همه بهتر این برنامه دارای سیستم اعلان ایمیلی هست، که وضعیت رزروها را به مشتریان اعلام می‌کند. چه چیزی بهتر از این؟

افزونه عضویت ووکامرس (WooCommerce Memberships)

در واقع این افزونه مفید، برای کاربر امکان محدود کردن دسترسی به قسمت‌هایی از وبسایت را فراهم می کند.

استایلی ویژه با “Storefront”

Storefront تم رایگانی از وردپرس موجود در ووکامرس است. جالب این که، این تم به شدت با ووکامرس هماهنگ است. در Storefront سرعت حرف اول را می زند. بهتر از آن این که ناسازگاری‌ها را در بروزرسانی‌های خود حذف می‌کند.

استایل Storefront
استایل Storefront

تفاوت ووکامرس و WordPress

در نتیجه متوجه شدیم که وردپرس یکی از سایت‌سازهای مهم هست که بیشتر برای وبلاگ‌نویسی به کار رود. اما اگر خصوصیات و امکانات ویژه‌ای از سایت‌تان توقع داشتید، باید از پلاگین‌ها کمک بگیرید. ووکامرس یکی از همان افزونه‌ها هست. به طوری که این افزونه‌های فروشگاه ساز قادر به تبدیل سایت شما، به سایتی شبیه آمازون و علی‌بابا هستند.

در اصل وردپرس یک سایت ساز هست و ووکامرس فروشگاه ساز آن سایت ساز است. اگر با یک مثال بخواهیم توضیح دهیم، وردپرس را به ویندوز تشبیه می‌کنیم. درحالی که ووکامرس نرم افزاری است که وابسته به WordPress بوده و روی آن نصب می‌شود. پس ووکامرس بدون وردپرس به خودی خود هیچ ارزشی ندارد.

دلیل محبوبیت WordPress در بین CMS‌ها

وردپرس با قدرت میان دیگر سیستم مدیریت محتواها، بازار CMS ها را در دست گرفته است و این به دلیل موارد زیر است:

  • پشتیبانی توسط طراحان و توسعه‌دهندگان (بروز‌رسانی)
  • محیط کاربری مناسب و آسان (سادگی)
  • چند کاربری بودن
  • انعطاف‌پذیری در جهت گسترش و توسعه (انعطاف‌پذیری)
  • انتشار سریع مطالب در سایت و مدیریت بخش‌های مختلف
  • سادگی ویرایش متن و در کنار امکانات لازم، برای گذاشتن انواع رسانه‌ها (فایل‌ها)، در کنار متن (سادگی)
  • قابلیت تعامل با کاربر (امکاناتی همچون عضویت، نظرسنجی و…)
  • داشتن راه‌کارهای جلوگیری از نفوذ به سایت
  • بهینه بودن برای موتورهای جستجو از قبیل Google , Yahoo و Bing
  • پشتیبانی از چند زبان(به ویژه فارسی)
  • سریع و ارزان

تفاوت هاست وردپرس و هاست ووکامرس

در کسب و کارهای اینترنتی، مسیرها و انتخاب‌های زیادی پیش رو دارید. که شامل محتوای مناسب تبلیغات و همچنین انتخاب هاست مناسب است. (که البته بر روی سئو سایت اثر مستقیم دارد) می‌توانید به مقاله ما با موضوع 9 مورد از استانداردهای سئو که باید رعایت کنید مراجعه کنید.

خوب … لازم است ابتدا خلاصه ای از هاست (میزبانی) بدانید. که هاست چه بوده و چه کاربردهایی دارد. هاست به همان فضایی گفته می‌شود که، فایل‌ها و رسانه‌های خود را روی آن، قرار داده و سایت را روی آن بنا می کنید. جالب اینکه هاست ووکامرس، به تازگی وارد دنیای وب شده و تا چندی پیش وجود نداشت. مطلب ما در مورد این که چرا از هاست رایگان استفاده نکنیم را مطالعه کنید.

در واقع هاست وردپرسی مخصوص سایت‌های وردپرسی طراحی شده‌اند. به طوری که منابع وردپرسی بر اساس منابع سرور تقسیم‌بندی شده‌اند. این هاست به راحتی روی سایت وردپرس، نصب شده و حتی برخی شرکت‌های ارائه دهنده هاست وردپرس آن را خودکار آپدیت می‌کنند. همچنین میزان منابع این هاست، از هاست لینوکسی بیشتر است.

هاست ووکامرس نسبت به هاست وردپرس تفاوتی ندارد. از مزایای این هاست، نصب و راه‌اندازی فروشگاه ووکامرس است. مثلا در اکثر هاست‌های WooCommerce بکاپ 6 ساعته از دیتابیس گرفته می‌شود. به طوری‌که خود شما می‌توانید آن را مدیریت کنید.

در هر صورت با توجه به تمام توضیحات بالا و تفاوت کمی که هاست‌های ووکامرس و وردپرسی دارند، این تنها یک شعار است. برخی هاست‌های مناسب وردپرس از هاست لینوکس امکانات بیشتری دارند. برای اطلاعات بیشتر ویدیو ما درباره هاست وردپرس یا هاست لینوکس را مشاهده بفرمایید.

سایر افزونه‌های فروشگاه ساز

هر سایت متناسب با امکاناتی که دارد، نیاز به افزونه‌های متفاوتی خواهد داشت. در زیر برخی از این افزونه‌ها را با هم می‌بینیم…

  1. WooCommerce
  2. BigCommerce
  3. Easy Digital Downloads
  4. MemberPress
  5. WP eCommerce
  6. Jigoshop eCommerce

از بین تمام افزونه‌های فوق، ووکامرس پیشنهاد اول و آخر ما هست. خودمان هم از ووکامرس استفاده می‌کنیم. پس اصلا برای انتخاب بهترین افزونه فروشگاهی وردپرس، سردرگم نشوید و یک‌راست، ووکامرس را انتخاب کنید.

سخن نهایی

در این مقاله قصد داشتیم با معرفی WordPress و ووکامرس به طور جداگانه به مقایسه WordPress و WooCommerce پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم. همچنین دلایل محبوبیت وردپرس را از بین دیگر CMS ها بیان کردیم. در نهایت نیز افزونه‌های فروشگاه‌ساز معروف را معرفی کردیم. تا در زمان انتخاب سردرگم نشوید. اگر از مقاله ما استفاده بردید آن را با دوستان‌تان، به اشتراک بگذارید. شما چه تجربه‌ای در استفاده از فروشگاه‌سازها دارید؟ برای‌مان کامنت کنید.

اسکرول