سئو پیلار پیج چیست؟ استفاده از محتوای ستونی در SEO

همانطور که می‌دانید سئو همیشه در حال تغییر است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که به طور قطع بر آن تسلط دارد. با این حال بر همه عیان است که علی‌رغم بروزرسانی‌های مکرر در الگوریتم موتور جستجوی گوگل، محتوا و لینک سازی نقش حیاتی در سئو دارند. بنابراین برای پیشی گرفتن از رقیبان، شما نیاز به یک استراتژی ویژه به نام سئو پیلار پیج دارید.

سئو پیلار پیج چیست

محتوای پیلار یا همان محتوای ستونی یک استراتژی است که طبق آن شما مقالات طولانی و خسته کننده‌تان را به مقالات کوتاه‌تر با تمرکز بالاتر خرد می‌کنید. در واقع محتوای ستونی از یک ساقه اصلی و چند خوشه تشکیل شده است که به این خوشه‌ها کلاستر گفته می‌شود.

بگذارید این موضوع را با یک مثال برایتان روشن کنم. فرض کنید شما یک وبسایت فروش محصولات دارید. وبسایت شما حاوی سه پیلارِ مارکتینگ، فروش محصولات و بررسی محصولات خواهد بود. حالا هر کدام از این پیلارها می‌توانند حاوی چند پیلار دیگر باشند. مثلا بخش مقاله یا بررسی محصولات می‌تواند از پیلار‌های کیف، کفش یا لوازم جانبی تشکیل شده باشد. تمامی کفش‌هایی که شما در وبسایت‌تان مورد بررسی قرار می‌دهید ساختار خوشه‌ای یا کلاستر‌های شما خواهند بود که می‌توانید هر کدام از این مقالات را به پیلار اصلی آن یعنی کفش یا  حتی به پیلار‌های مرتبط به آن مثلا فروش کفش لینک دهید. برای درک بهتر این موضوع در ادامه ساختار پیلار و کلاستر را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد و در نهایت به شما نحوه کار با ساختار پیلار کلاستر را آموزش خواهیم داد.

کلاستر یا همان خوشه موضوعی چیست

کلاستر مجموعه‌ای از مقالات مرتبط و صفحات وب‌سایت است که حول یک موضوع اصلی متمرکز شده‌اند. ایجاد کلاستر‌ها به شما امکان می‌دهد که به طور عمیق‌تر در یک موضوع اصلی غوطه ور شوید و در عین حال یک معماری بی نقص از کارآمد سایت‌تان ایجاد کنید.

ایجاد معماری مستحکم در ساختار وبسایت بسیار مهم است، چرا که به موتور‌های جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را راحت‌تر پیدا کنند که به نوبه خود رتبه سئو شما را در موضوعات مختلفی که انتخاب می‌کنید بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که وبسایت‌ها راهروهای فیزیکی برای گشت و گذار کاربران ندارند، شما باید این راهروها را به صورت مجازی و با استفاده از لینک‌دهی ایجاد کنید. اما رضایت کاربران یک روی سکه است. در عین حال شما باید گوگل را هم از وبسایت‌تان راضی نگه دارید. به طور خلاصه یک کلاستر حول محور پیلار ساخته می‌شود و با استفاده از یک رابطه دو طرفه، میان آن‌ها لینک می‌دهید. (یعنی اینکه از کلاستر به پیلار و از پیلار به کلاستر).

پیلار پیج یا صفحه ستونی چیست

پیلار یک صفحه از وبسایت است که یک نمای کلی از موضوعی خاص ارائه می‌دهد. یک مقاله پیلار باید همه جنبه‌های یک موضوع را به طور کلی پوشش دهد، اما برای جزئیات بیشتر باید به مقالات جداگانه که همان خوشه‌ها هستند پیوند داده شود.

پیلارها باید هم گسترده و هم جامع باشند. آنها باید تقریبا هر سؤالی را که کاربر ممکن است در مورد یک موضوع داشته باشند را لمس کنند. اما نباید به سوالات خیلی عمیق پاسخ دهد. پیلارها را به عنوان یک راهنمای “هر چیزی که باید بدانید” یا یک راهنمای “الف تا ی” برای موضوعی بین 5000 تا 10000 کلمه در نظر بگیرید. مثلا مقاله کسب درآمد از اینترنت در خانه یک پیلار در سایت میهن وردپرس هست.

ساختار سئو پیلار پیج

ساختار سئو پیلار پیج
ساختار سئو پیلار پیج

بگذارید با یک مثال ساده برایتان توضیح دهم. فرض کنید شما یک وبسایت در رابطه با تمرینات بدنسازی دارید. در این مثال، باشگاه دارای یک صفحه اصلی است که محتوای عمیقی را در مورد موضوع “همه چیز درباره تناسب اندام” ارائه می‌دهد. پیلار به مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ پیوند می‌خورد که هر کدام بر روی یک کلمه کلیدی خاص تمرکز می‌کنند (به عنوان مثال، “روال تمرین بدون وزنه”. هر یک از این مقالات کلاستر با استفاده از همان متن اصلی در لینک: “روال تمرین” به پیلار اصلی پیوند می‌دهند. این پیوندهای داخلی به گوگل کمک می‌کنند تا پیلار را با آن عبارت کلیدی خاص مرتبط کند.

با این رویکرد، بازدیدکنندگان می‌توانند این محتوا را با استفاده از بسیاری از ترکیب‌های کلیدی بلند که شامل «روتین‌های تمرینی» هستند، پیدا کنند. آنها می‌توانند به راحتی به یک نمای کلی از “روال تمرین” و همچنین جزئیات مربوط به جنبه‌های خاص “روال تمرین” دسترسی داشته باشند. در عین لذت کاربری، موتور‌های جستجو می‌توانند وب‌سایت شما را به عنوان یک مرجع در مورد موضوع باشگاه بدنسازی ببینند. این یک رابطه برد برد است.

انواع سئو پیلار پیج

پیلار پیج‌ها سه نوع هستند. صفحه ستون 10X، صفحه ستون منابع و صفحه ستون موضوعات فرعی. بیایید هر کدام را زیر میکروسکوپ بگیریم.

پیلار پیج 10X

این پیلار یک صفحه وب منحصر به فرد است که همه چیز را در مورد یک موضوع معین رمزگشایی می‌کند و ده برابر بیشتر از سایر صفحات فرعی منبع دارد. این پیلار پیج بیشتر شبیه یک کتاب الکترونیکی قابل دانلود است که شامل منوهای ناوبری داخلی و موارد دیگر است. مثلا صفحه وردپرس چیست در سایت میهن وردپرس.

سئو پیلار پیج منبع

پیلار پیج منبع جایی است که مجموعه‌ای از پیوندهای داخلی و خارجی را پیدا می‌کنید. در واقع، هدف اصلی این صفحه ارائه لیست کاملی از لینک‌های مرتبط با یک موضوع خاص به بازدیدکنندگان است.

پیلار پیج موضوعات فرعی

یک پیلار پیج از موضوعات فرعی بر مشکلاتی که محصول یا خدمات شما حل می‌کند تمرکز می‌کند. اگر می‌خواهید خود را به عنوان یک متخصص صنعت معرفی کنید، ایجاد یک پیلار پیج از موضوعات فرعی می‌تواند برای شما معجزه کند.

چگونه کلاستر‌ها را شناسایی کنیم

چگونه کلاستر‌ها را شناسایی کنیم
چگونه کلاستر‌ها را شناسایی کنیم

شما نمی‌توانید موضوعات کلاسترهای خود را به طور تصادفی انتخاب کنید. این بخش، نیازمند توجه خالص و بی‌نظیر شما اس.، به خصوص اگر تمام چیزی که می‌خواهید دستیابی به رتبه اول گوگل باشد. در ادامه نگاهی به فرآیند شناسایی پیلارهای مناسب با یک موضوع معین خواهیم داشت.

شناسایی مشتری ایده‌آل

مخاطب هدف شما، اولویت اصلی شماست. شما تمام کارها را برای جلب توجه مشتریان انجام می‌دهید تا ترافیک وب را به سایت خود هدایت کنید. بنابراین، برای اینکه بدانید به چه موضوعاتی برای استراتژی سئو پیلار پیج وب‌سایت خود نیاز دارید، باید مخاطبان خود را درک کنید.

یکی از راه‌های خوب برای انجام این کار، تجزیه و تحلیل شخصیت خریداران است. باید بدانید که آیا مخاطب شما مشتری نهایی است یا یک بازدید کننده برای کسب اطلاعات بیشتر. هنگامی که این مورد را رمزگشایی کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که مخاطب هدف شما به دنبال چه نوع محتوایی است.

انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی

تحقیق درباره کلمات کلیدی بخشی اجتناب ناپذیر از هر عمل سئو است و کلاسترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شناسایی کلمات کلیدی که به طور گسترده در جستجوهای کاربر مربوطه استفاده می‌شوند به شما کمک می‌کند تا به طرح کلی از مواردی که برای ایجاد راهنمای کاملی که برای خوانندگان شما مفید است، بپردازید.

ابزارهایی مانند Google Trends و Google Keyword Planner برای تحقیقات کلمات کلیدی کانالیزه شده بسیار مفید هستند. شما می‌توانید از این ابزارهای رایگان گوگل برای کشاندن مخاطبان به سمت وب‌سایت خود استفاده کنید.

بررسی تمامی محتواهای موجود در وب‌سایت‌تان

بررسی محتوا همیشه در مورد ایجاد محتوای جدید نیست. گاهی اوقات، شما باید درمورد هر چیزی که تا به الان ساخته‌اید، بداهه بسازید. بررسی محتواهای گذشته یکی از اقداماتی است که در سئو کم ارزش گذاری شده است. این کار می‌تواند به شما کمک کند شکاف محتوا را در وب سایت خود تجزیه و تحلیل کنید، و شما را به مدیریت محتوای موجود یا ایجاد محتوای مرتبط برای پر کردن شکاف برای تجربه کاربری بهتر ترغیب می‌کند.

بنابراین، اگر وب سایت شما از قبل دارای محتوای گسترده است، ممیزی محتوا برای نهایی کردن دسته‌های موضوعی شما الزامی است.

چگونه کلاستر‌ها، سئو پیلار پیج را تکمیل می‌کنند

چگونه کلاستر‌ها، سئو پیلار پیج را تکمیل می‌کنند
چگونه کلاستر‌ها، سئو پیلار پیج را تکمیل می‌کنند

اکنون که می‌دانید کلاسترها در مدل پیلار پیج چقدر مهم هستند، بیایید راه‌هایی را که از طریق آن این کلاسترها بر SEO تأثیر می‌گذارند، بررسی کنیم.

ارتباط

کلاسترهای موضوعی، گره‌های متعددی هستند که در یک نقطه به ارتباط منحصر به فردی می‌رسند. آنها به ربات‌های موتور جستجوی گوگل کمک می‌کنند تا زمینه، روابط و سلسله مراتب هر صفحه را در یک چارچوب محتوای خاص درک کنند.

تخصص، اقتدار، اعتماد

موتورهای جستجو با مجهز شدن به الگوریتم‌های پیشرفته، به خوبی می‌توانند کیفیت محتوا و ارزشی را که به کاربران می‌افزاید، تعیین کنند. با این حال، تخصص، اقتدار و اعتماد برخی از عوامل اصلی در رتبه بندی وب سایت‌ها هستند.

با مجموعه‌های مرتبط محتوا، می‌توانید هر سه پارامتر را به‌طور همزمان به دست آورید و به نمایش بگذارید و تلاش‌های سئوی خود را با رتبه‌بندی بالاتر موتور جستجو پاداش بگیرید.

افزایش تعامل کاربر در سئو پیلار پیج

خوشه‌های ستونی(کلاسترها) در اصل برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر ایجاد می‌شوند و آنها را ترغیب می‌کنند که زمان بیشتری را در وب‌سایت شما در هنگام بازدید از صفحات وب مرتبط بگذرانند.

هرچه اطلاعات بیشتری برای ارائه به بازدیدکنندگان خود داشته باشید، نرخ کلیک و زمان ماندگاری بالاتر است. در واقع این جمله مفهومی اصلی سئو است.

UX بهبود یافته و نرخ تبدیل بیشتر

خوشه‌های موضوعی به شما این امکان را می‌دهند که محتوای جذابی پیرامون موضوع مورد نظر ایجاد کنید. همانطور که شخصیت‌ خریداران را قبل از نهایی کردن دسته‌های موضوعی خود تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌توانید محتوای خود را به گونه‌ای پیش نویس کنید که به مشکلات خاص صنعت بپردازد و سعی کنید به راه حلی برسید.

به این ترتیب، می‌توانید تجربه خوشایندی را به بازدیدکنندگان خود بدهید تا بتوانید آن‌ها را به اشخاص سودآور در کسب و کار خود تبدیل کنید.

اهمیت پیوندهای متقابل در سئو پیلار پیج

در حالی که محتوا یکی از اجزای اصلی مدل پیلار پیج است، پیوندها به همان اندازه مهم هستند. با این پیوندها است که کاربران به یک یا چند صفحه خوشه‌ای می‌روند. باز هم، این پیوندها هستند که به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند تا در حین بررسی ارتباط، در سایر صفحات فرود وب‌سایت شما بخزند و آن‌ها را فهرست و رتبه بندی کنند. بنابراین، اگر مشکلی در قسمت لینک دهی ایجاد شود، تلاش شما بیهوده خواهد بود. هیچ صاحب وب‌سایتی نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد.

بنابراین، برای اینکه این ساختار خوشه ستونی برای کاربران و موتورهای جستجو معنا پیدا کند، بسیار مهم است که به درستی پیوند داده شوند. این پیوندها قدرت را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کنند در حالی که به کاربران اجازه می‌دهند بدون هیچ زحمتی در صفحات متعدد حرکت کنند.

چگونه در سئو پیلار پیج بهترین لینک دهی را داشته باشیم

لینک سازی در سئو پیلارپیج
لینک سازی در سئو پیلارپیج

اکنون که مشخص شده است که لینک‌ها چقدر برای استراتژی پیلار پیج مهم هستند، در ادامه برخی از بهترین روش‌هایی که باید در رابطه با پیوند کلاستر با پیلار به خاطر داشته باشید آورده شده است.

از لینک دادن به تصاویر خودداری کنید

هنگام لینک دادن به یک انکر‌تکست(همان کلاستر شما)، مطمئن شوید که دلیل استفاده از آن در یک فاز یا یک جمله مشخص است. در غیر این صورت، لینک‌ها غیر طبیعی به نظر می‌رسند. از ایجاد پیوند به تصاویر خودداری کنید زیرا ممکن است نتایج مورد نظر شما را در سئو به دست نیاورد.

پیوند عمیق را ترجیح دهید

کاربران تمایل دارند به دنبال محتوای اضافی در مورد چیزی بگردند که در یک صفحه خاص توضیح داده نشده است. با توجه به این سناریو، پیوند دادن به متنی که به راحتی در جای دیگری از وب‌سایت شما قابل مشاهده است، کاربرد چندانی ندارد.

در عوض، پیوند دادن به محتوایی را که به راحتی در منوهای ناوبری یافت نمی‌‍شود، در اولویت قرار دهید تا بتوانید حس کنجکاوی کاربران را تحریک کنید و در نتیجه آنها را به خواندن مقاله یا راهنمای اضافی تشویق کنید.

تعداد لینک‌ها را محدود کنید

شما می‌توانید پیوندهای بیشتری در پیلار پیج خود نسبت به سایر صفحات داشته باشید، اما بهبود سئو همیشه به تعداد لینک‌ها نیست. لینک‌های مازاد فقط باعث می‌شود صفحه شما برای کاربران جذابیتی کمتری داشته باشد. یک تجربه کاربری ضعیف مطمئناً تأثیر منفی بر رتبه بندی موتورهای جستجوی شما دارد.

پیوندهای داخلی سالم بسازید

از آنجایی که پیوندها به عنوان مسیرهایی به صفحات کلاستر عمل می‌کنند، مهم است که مطمئن شوید پیوندهای مرتبط ایجاد می‌کنید. از این رو پیوندهای خراب را برطرف کنید و راهی برای تجربه کاربری روان در وب سایت خود ایجاد کنید.

بایدها و نبایدها در سئو پیلار پیج

علاوه بر نکات گفته شده در بالا، بایدها و نبایدهای زیر را هم در نظر داشته باشد.

تحقیق درباره کلمات کلیدی کانالیزه شده

قرار دادن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا به طور طبیعی در محتوای شما مهم است. برای انجام این کار، باید تمرکز ویژه‌ای روی مرحله تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید.

از پیوندهای داخلی مرتبط استفاده کنید

قرار دادن لینک های نامربوط در محتوای پیلار پیج شما می‌تواند تلاش‌های سئوی شما را خراب کند. اطمینان حاصل کنید که پیوندها با کلمات کلیدی که در آن قرار داده شده‌اند مرتبط هستند.

دکمه تماس را به پیلار پیج و کلاسترهای خود اضافه کنید

گنجاندن دکمه‌های تماس برای اقدام مرتبط در صفحه ستون یا صفحات کلاستر می‌تواند نرخ تبدیل فروش شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

از زبان ساده استفاده کنید

یک سبک نوشتاری پیچیده می‌تواند بر خوانایی محتوای شما تأثیر بگذارد. آن را ساده و دقیق نگه دارید تا بازدیدکنندگان شما بتوانند به سرعت آنچه را که می‌خواهید استنباط کنید، درک کنند.

از لینک‌های شکسته یا نامربوط استفاده نکنید

همانطور که قبلا گفته شد، کیفیت پیوند مهمتر از کمیت آن است، به خصوص وقتی صحبت از مدل پیلار پیج باشد. لینک‌های شکسته و نامربوط ترافیک وب‌سایت شما را به حداقل می‌رسانند و حتی ممکن است به طور کامل بازدید کنندگان خود را از دست بدهید.

خوانندگان خود را گیج نکنید

از آنجایی که سئو پیلار پیج از شما می‌خواهد که با موضوعات زیادی سر و کار داشته باشید و محتوای گسترده را مدیریت کنید، شانس بیشتری برای پراکندگی وجود دارد. محتوای تکه تکه به جای اینکه خوانندگان شما را با وضوح بیشتری در مورد موضوع مورد نظر قرار دهند، تنها باعث سردرگمی آنها می‌شود.

مهم‌ترین گام‌ها برای ایجاد سئو پیلار پیج به طور خلاصه و مفید

ایجاد سئو پیلار پیج
ایجاد سئو پیلار پیج

هنگامی که نوبت به تعیین موضوع برای پیلار شما می‌رسد، مطمئن شوید که به جایگاه شما مرتبط است و می‌تواند علایق مخاطبان هدف شما را تحریک کند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که موضوع انتخابی شما به اندازه کافی گسترده است تا آنها را به چند خوشه مستقل تقسیم کنید. برای این کار مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

نوع پیلار پیج خود را انتخاب کنید

یکی از سه نوع پیلار پیج را انتخاب کنید. بسته به نوع کسب و کار شما یا محصول یا خدماتی که می‌فروشید، این صفحه می‌تواند یک صفحه منبع، یک صفحه محتوای طولانی یا یک صفحه محصول یا خدمات دقیق باشد. برای مثال اگر شما یک وب‌سایت پزشکی دارید باید از پیلار پیج محتوای طولانی استفاده کنید.

موضوع را به چند قسمت تقسیم کنید

درست است که خوشه‌های محتوا گرد هم می‌آیند تا یک پیلار پیج را تشکیل دهند. با این حال، هر یک از خوشه‌ها باید بتوانند به تنهایی بایستند. این امر برای جلب توجه مخاطبانی که از یک صفحه کلاستر خاص بازدید می‌کنند بدون اینکه در وهله اول در پیلار پیج قرار بگیرند بسیار مهم است، اما همچنین باید بدون دردسر به پیلار پیج پیوند داده شود و به راحتی با سایر صفحات خوشه ارتباط برقرار کند. دقیقاً به همین دلیل است که باید موضوع را به تکه‌های جامع اطلاعات تقسیم کنید.

کلاسترهای عمیق بسازید

ارائه اطلاعات عمیق به بازدیدکنندگان خود در مورد هر کلاستر ماهیت این استراتژی است. از این فرصت استفاده کنید و جزئیات مربوط به یک خوشه خاص را بررسی کنید و به همه سؤالاتی که خوانندگان ممکن است در مورد موضوع داشته باشند پاسخ دهید.

چیزی که در نهایت اهمیت دارد این است که خوشه‌ها هم در زمان تنهایی و هم در کنار هم بودن معنادار هستند.

توضیحات خلاصه و لینک‌دهی به صفحات فرعی

پس از اتمام کلاسترها، می‌توانید با خلاصه کردن آن‌ها و قرار دادن آن‌ها در کنار هم پیلار پیج خود را ایجاد کنید. در نهایت، هر خوشه باید به بخش مربوطه از پیلار مرتبط باشد، که این امر باعث می‌شود بازدیدکنندگان شما بتوانند در هر موضوع پیمایش کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند. به همین سادگی و شیرینی با دیگر رقبای سرسخت خود رقابت کنید!

جمع بندی

در حالی که سئو یک فضای پویا است، بروزرسانی‌های الگوریتم موتور جستجوی گوگل که از تجربه کاربری فوق‌العاده روان حمایت می‌کند، همیشه حول تولید محتوای جذاب و ایجاد لینک سالم بافته می‌شود.

بنابراین، این یک حرکت عاقلانه است که از مدل محتوای کلاستر ستونی برای افزایش نرخ ترافیک، افزایش تبدیل و بالا بردن رتبه وب سایت خود در SERP استفاده کنید.

هنگام تدوین استراتژی محتوای کلاستر ستونی خود و تولید محتوا، اطمینان حاصل کنید که هر خوشه می‌تواند به تنهایی کامل باشد و در عین حال راهنمای کاملی در مورد موضوع اصلی داده شده، یعنی پیلار پیج شما باشد.

اسکرول